Deel artikel

Wereldberoemd zijn de fantasierijke creaties van het icoon der kinderboeken Roald Dahl. Veel minder bekend is de mens achter de boeken. In dit gevoelige Britse drama 'To Olivia' komt één van de donkerste periodes uit zijn leven aan bod: het tragische verlies van een kind. 'To Olivia' is niet alleen een ode aan het genie maar eveneens aan de moed van een koppel om bij het verlies van hun kind toch gezamenlijk door het leven te blijven gaan.

Roald Dahl en zijn echtgenote actrice Patricia Neal verliezen - na een hevige koortsaanval - hun dochter Olivia. De impact op het koppel is niet alleen op menselijk vlak gigantisch maar ook voor de schrijver verdwijnt elke vorm van creativiteit als sneeuw voor de zon. Het huwelijk met Patricia, wiens carrière allesbehalve een succes is, komt nog meer onder druk te staan.

In de plaats van een klassiek biografische film heeft de cineast John Hay gekozen om één welbepaalde periode te kiezen uit het gezamenlijke, vaak woelige huwelijksleven, de periode na de dood van hun kind. Hoewel dit schijnbaar een donker en immens triestig gegeven is om iets te vertellen over het werkelijke leven van Dahl, is het ook een ode aan de fantasie waarin de man zo sterk was. Hij was een man die met zijn vrouw en kinderen praatte via zijn fantasierijke verhalen en er zelden in slaagde om een 'normale' vader te zijn. 'To Olivia' is ook een intimistische film over de verschillende relaties binnenin het gezin waar de vrouw op zijn minst een gelijkwaardige partner was. Dit merk je ook in de dialogen die van het scherm spatten wanneer Patricia ook haar verdriet tracht uit te leggen aan haar steeds meer afwezige man.

De aanloop van de film toont hoe de man zijn literaire meesterwerken creëerde en hoe uniek zijn wijze van communiceren met zijn eigen en andere kinderen was. Hij sprak niet gewoon met hen maar hij maakte zonder enige compromissen deel uit van hun wereld. Met gebruik van zachte kleuren, beelden van het Engelse platteland en van decors die zo uit een sprookjesboek lijken te komen, voel je je meteen uitgenodigd in de wereld van Dahl.

Dat dit alles toch geloofwaardig overkomt, heeft veel te maken met de vertolkingen van Hugh Bonneville en Keeley Hawes als respectievelijk de schrijver en de echtgenote. Met hun groot inlevingsvermogen brengen de beide acteurs deze twee uitersten tot leven zonder te vervallen in clichés. Door de zachtmoedige regie van John Hay krijg je ook een ander inzicht in Roald Dahls boeken die geschreven werden na het plotse verlies van zijn dochter. Dit feit bleef uiteraard ook een rol spelen in zijn verdere schrijverscarrière. Zo droeg Dahl zijn meesterwerken 'De GVR' en 'James and the Giant Peach' aan zijn Olivia op.


Regie: John Hay
Cast
: Hugh Bonneville, Keeley Hawes
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?...