Deel artikel

Hoe en wanneer ben je gestart?

Ik werkte als HR Consultant en ben in 2016 in bijberoep gestart als gezondheidscoach. In 2017 vond ik de ideale job waarbij ik beide zaken kon combineren. Aan dat verhaal kwam na een half jaar al een eind omdat ik mij gewoon niet goed in mijn vel voelde. Bij mijn vertrek vroegen ze mij of ik als freelancer voor hen wou blijven werken. Daar is Simply Ilse geboren. Begin 2018 ben ik toch opnieuw gaan solliciteren voor een nieuwe droomjob, maar ze kozen uiteindelijk voor iemand anders. De dag nadien heb ik besloten om zelfstandige te worden.

Wat is je grootste uitdaging als ondernemer/zaak?

Mijn grootste uitdaging is binnen de comfortzone blijven of mijn eigen pad kiezen. Ik werk nu meer dan tien jaar als HR Consultant, gespecialiseerd in werving en selectie binnen de publieke sector. Ik ben daar best goed in, al zeg ik het zelf, wat maakt dat ik geen tekort aan werk heb. Met Simply ilse heb ik eigenlijk iets anders voor ogen. Ik wil de partner zijn van de kleine KMO en HR eenvoudig houden, herleiden tot zijn essentie. Als kleine KMO moet je immers ook mensen aantrekken, goed laten functioneren en behouden. Zonder er al te veel tijd en grote budgetten tegenaan te kunnen gooien. Maar om zulke opdrachten binnen te krijgen moet ik naar buiten komen, netwerken en uit mijn comfortzone stappen.

Hoe heeft de hele coronaperiode impact gehad op je zaak?

Het begin van de coronacrisis en de grote lock-down waren voor mij rampzalig. Van de ene op de andere dag zat ik zonder werk en inkomsten. Ik was toen nog maar twee jaar zelfstandige en alleenstaand dus veel financiële reserve had ik niet. Dankzij de overheidssteun kon ik het hoofd boven water houden. Sinds die lock-down heb ik niet meer stilgezeten. Er was de omschakeling naar online en spijtig genoeg ook wel wat personeelsuitval bij mijn klanten waardoor ik meer dan genoeg werk had. Op zich ben ik die coronaperiode heel dankbaar, want daardoor heb ik beseft dat ik onderneemster ben en niet enkel HR professional, al kan ik zeker en vast nog groeien.

De energieprijzen stijgen enorm. Wat is de impact op jouw zaak?

Ik heb het geluk dat de stijging van de energieprijzen niet meteen een impact heeft op mijn zaak. Voor mijn werk achter de schermen en voor de loopbaanbegeleiding die ik geef, huur ik een flexplek in het Ondernemershuis in Mechelen, waar ik een vaste huurprijs betaal. Of zoeken we een gezellige koffiezaak in het Mechelse op. Voor mijn grotere HR opdrachten werk ik meestal bij de klant zelf.

Zet jij in op duurzaamheid met je zaak?

Ik zet in op duurzaamheid met mijn zaak als we het hebben over het duurzaam uitzetten van medewerkers en het uitbouwen van lange-termijnrelaties met je medewerkers. Ik sta samen met mijn klanten stil bij vragen als hoe kunnen we onze medewerkers behouden en laten meegroeien met de organisatie. Zien we bijvoorbeeld een goede sollicitant, maar niet voor de actuele vacature dan kijken we of we elders binnen de organisatie wel een plaats hebben.

Waarom ben je lid geworden van Best Pittig?

Ik ben in 2018 bij Best Pittig gekomen omdat een vriendin me zei dat het echt iets voor mij zou zijn. Zij kende Debby, de toenmalige voorzitster van Best Pittig Mechelen. Ik was toen net zelfstandige geworden. Best Pittig Mechelen zijn ondernemende vrouwen en er zijn ook wel wat leden met een eigen zaak. Het is dan ook fijn om na een hele dag aan je zaak te werken ’s avonds te kunnen ontspannen en op ontdekking te gaan met andere vrouwen die begrijpen wat het is om onderneemster te zijn.

Krijgen leden bij jouw een extraatje?

Markante en Best Pittige dames die willen stilstaan bij hun loopbaan en het verdere verloop ervan bewuster willen sturen, krijgen bij mij een uurtje extra bovenop de loopbaancheque van VDAB.

Meer weten over Ilse en haar zaak: https://www.simplyilse.be/