Dorien, waar start je ondernemersverhaal?

Ongeveer 1.5 jaar geleden werd ik gevraagd om het verhaal van Self verder te leiden. Het merk was inmiddels uitgegroeid tot een geliefd skincare merk binnen Vlaanderen, maar kampte met enkele uitdagingen. Toen het tijd werd om het roer een beetje om te gooien, kwam ze bij mij terecht. Mijn uitdaging is om de mooie legacy van het merk verder vorm te geven, alsook om Self financieel sterker te maken voor de toekomst. Hiervoor steun ik op mijn ervaringen bij Estee Lauder Companies en Heineken, alsook mijn ontembare nieuwsgierigheid en motivatie om van de wereld een duurzame en gezonde plek te maken.

Deel artikel

Wat is Self?

Self is het resultaat van een uitgebreide zoektocht naar doeltreffende én gezonde producten voor alle huidtypes, ook de meest gevoelige. De producten zijn aanvankelijk ontwikkeld door een mama, die op zoek ging naar oplossingen voor de eczeemhuid van haar dochtertje. Tegenslagen en loze beloftes vormden de drijvende kracht achter de ontwikkeling van de juiste producten, die 100% natuurlijk zijn en ontworpen om de huidbarrière te herstellen en te verzorgen. Onze formules zijn gemaakt van 100% natuurlijke en veilige ingrediënten en werden zorgvuldig ontwikkeld opdat ze ook geschikt zijn tijdens de meest gevoelige levensfases; dus ook kinderen, vrouwen tijdens de zwangerschap of menopauze en mensen die een chemobehandeling doormaken.

Onze consumenten zijn mensen:

  • Die op een gezonde en duurzame manier voor hun huid willen zorgen en het belangrijk vinden om stil te staan bij wat er precies in hun huidverzorging zit en/of wat er niet inzit. Wij gebruiken geen petroleum derivaten, alcohol, parfum, chemische bewaarmiddelen etc.
  • En daarnaast hebben wij hele mooie resultaten bij mensen die last hebben van bepaalde huidzorgen zoals een hele gevoelige huid, acne, eczeem, rosacea, psoriasis etc.

Duurzaamheid is een focus?

We proberen zo bewust mogelijk te zijn van alles wat we produceren. De basis van onze verzorgingsproducten is 100% natuurlijk. We hebben ons merk te danken aan de natuur en proberen een wederzijdse vriendschap op te bouwen door zoveel mogelijk te kiezen voor recycleerbare verpakkingen, door hervulbare verpakkingen aan te bieden, microplastics te vermijden, lokaal te produceren en veel aandacht te besteden aan de oorsprong van onze ingrediënten.

Wat heeft jouw bedrijf een push gegeven? (investeerders? Juiste mensen? Innovatie?)

Self is sneller kunnen groeien dankzij een mix van extern kapitaal, succesvolle productontwikkelingen en voldoende aandacht voor persoonlijke klantenservice. Onze klanten zijn heel trouw, wat het ontzettend dankbaar maakt om voor hen te blijven vechten.

Wat heeft je uitgedaagd als ondernemer de laatste jaren?

De erg competitieve markt, het gebrek aan kennis over ingrediënten bij consumenten en de hoge MOQ’s bij leveranciers. Er is zeker een deel van de bevolking goed geïnformeerd over de potentiële impact van dagelijks gebruik van bepaalde ingrediënten op hun gezondheid, maar de meeste mensen in België zijn daar nog niet zo mee bezig. In de UK of de VS, de Zuid-Europese landen of Scandinavië ligt dit helemaal anders. Dat maakt dat we als merk ook veel aandacht moeten hebben voor educatie alvorens we uiteindelijk tot conversie kunnen komen. Diegenen die bij ons kopen, blijven dan vaak wel klant voor het leven. Persoonlijk voel ik sterk dat je maar gerust bent als het goed gaat met je bedrijf. Als ondernemer is er een zeer dunne lijn tussen werk en privé. Voor mij is het dus zeer belangrijk om voldoende tijd te maken voor sport en gezondheid om op die manier mijn energieniveau op pijl te houden om te kunnen blijven gasgeven en om te kunnen omgaan met tegenslagen.


Markantmagazine maart 2025 Dorien Cautreels van SELF7
Dorien Cautreels

Hoe belangrijk is een goed netwerk als ondernemer? En hoe bouw je dat op?

Een netwerk is wat mij betreft noodzakelijk. Ik consulteer regelmatig andere ondernemers bij bepaalde uitdagingen, we delen kleine operationele tips & tricks of zetten samenwerkingen op. Mijn netwerk is de afgelopen jaren redelijk organisch gegroeid. Wanneer ik een vraag heb en ik kan ze niet stellen aan iemand uit mijn bestaand netwerk, ga ik actief op zoek naar ondernemers die hier mogelijks vanuit hun ervaring op kunnen antwoorden en stuur ik hen een mailtje. Gelukkig zijn velen zeer bereid om te helpen. We’re all in the same boat.

Zijn er wilde plannen voor de toekomst?

Er zijn altijd wilde plannen! We staan nooit stil. En zoals bij de meeste jonge ondernemingen ontstaan die plannen, worden die snel getest en bijgestuurd indien nodig. Dat is ook hoe ik graag werk, zo lean mogelijk en met veel trial & error. Willen we iets doen, dan testen we dat meteen. Indien succesvol, rollen we het verder uit.

Ontdek alle producten van Self op Natural Self

Markantmagazine maart 2025 Dorien Cautreels van SELF6
Markantmagazine maart 2025 Dorien Cautreels van SELF4
Markantmagazine maart 2025 Dorien Cautreels van SELF3